ONZE TOEKOMST
HK21 — Behouden door te innoveren
Stil, schoon en 100% zeilend erfgoed — elektrisch waar het moet.

De HK21 (1909) wordt omgebouwd van diesel naar volledig elektrische aandrijving. De HK21 blijft inzetbaar zoals nu: rondvaarten, educatieve tochten, evenementen en reguliere vaarten op de Randmeren. We verminderen emissies en geluidsbelasting, vergroten de betrouwbaarheid en maken ons varend erfgoed ook toekomstbestendig. De keuzes die we doen en documentatie die we vastleggen maken opschaling voor naar de HK22 en HK23 later mogelijk. Wij denken zelf dat de gehele bottervloot hiervan gebruik kan maken. Bij het project kijken wij ook naar de uitvoering en de wijze hoe wij activiteiten organiseren, zoals meedoen aan botteractiviteiten en varen met (betalende) passagiers

Waarom elektrisch?
- Authentiek & omkeerbaar — zeilen blijft de hoofdaandrijving; inbouw is compact en reversibel.
- Toekomstbestendig — voorbereid op emissievrije zones en veranderend vergunningbeleid.
- Rust & beleving — stille, trillingvrije manoeuvres zonder uitlaatgassen.
- Minder onderhoud — schonere loods en voorspelbaar onderhoud.
- Veiligheid — betrouwbaar, robuust en veilig is de basis.
Feiten & cijfers
- Bouwjaar: 1909
- Lengte: 11,80 m
- Waterlijn: 10,50 m



HK21 wordt momenteel volledig gerestaureerd. Wij gaan voor een grondige restauratie zodat de HK21 weer decennia ’s mee kan. Hierbij wordt nu rekening gehouden met het elektrificeren
Planning
- 2025: voorbereiding, offertes en fondsenwerving
- 2025–2026: inbouw e-drive, testen en keuring
- 2026: oplevering
Financiën
Totale investering elektrische aandrijving (incl. inbouw, testen en keuring): € 50.000.
We vragen het Rabobank Stimuleringsfonds om maximaal 50% te financieren. De resterende 50% wordt via co-financiering gedekt (provincie, gemeente, cultuurfondsen, eigen middelen/sponsors/crowdfunding). Exacte onderbouwing en offertes staan in de financiële bijlage.
| Onderdeel | Bedrag |
|---|---|
| Elektrische aandrijving & installatie | 50.000 |
| Totaal | 50.000 |
Opschaalbaarheid
De HK21 fungeert als pionier. De gekozen componenten en documentatie maken opschaling mogelijk: op termijn kunnen ook HK22 en HK23 worden geëlektrificeerd zodra financiering en planning dat toelaten.

Veelgestelde vragen
Blijft de HK21 wel een “echte” botter?
Ja. Zeilen blijft de hoofdaandrijving; elektrisch ondersteunt waar nodig (manoeuvres/veiligheid).
Is de ombouw definitief?
De inbouw is omkeerbaar. Authenticiteit en behoud staan voorop.
Waarom niet hybride?
Volledig elektrisch past beter bij emissievrije doelen, onderhoud en beleving. De HK21 blijft zeilen; elektrisch vangt manoeuvres en operationele momenten af.
Wat kost het project?
Het is een onderdeel van de totale restauratie Voor de ombouw naar elektrisch varen hebben we totaal € 50.000 nodig. .
Meedoen
Wil je bijdragen als partner/sponsor of vrijwilliger (restauratie/onderhoud, schipper/maat, horeca, organisatie of communicatie)? Neem contact op—samen houden we het varend erfgoed schoon, stil en toekomstbestendig.
