HK 21 – Van zeil tot elektrisch
1. Zeil & Wind (1900)
De HK 21 werd in 1900 gebouwd als pure zeilbotter, aangedreven door de kracht van de wind en het vakmanschap van de vissers.

2. Ford T (1926)
In 1926 kreeg de HK 21 haar eerste hulpmotor: een Ford T petroleum-motor. De registratiekaart vermeldt 10 pk (administratief vermogen), maar de werkelijke kracht lag rond de 18 pk. Dit verschil ontstond doordat registers destijds het belastingbare vermogen noteerden, dat vaak lager was dan de werkelijke output.

3. Ailsa Craig (1949)
Na de oorlog werd in 1949 een Engelse Ailsa Craig ingebouwd, met een vermogen van ongeveer 35 pk. Op de kaart staat “ruwe olie” als brandstof, wat destijds een zware petroleum/gasolie betekende, de voorloper van moderne diesel.

4. Mitsubishi (heden)
Vandaag de dag vaart de HK 21 met een betrouwbare en krachtige 84 pk Mitsubishi dieselmotor, het kloppend hart van de botter.

5. Toekomst – Elektrisch
De volgende stap is elektrificatie, waarmee de HK 21 schoner, stiller en toekomstbestendig wordt, met behoud van haar erfgoedwaarde.

