oorspronkelijk 10,30 × 3,85 m; in 1946 verlengd tot ca. 11,8 × 3,85 × 0,40 m
Motor / techniek
zeilend visserschip; geen originele motor bekend; thans motorloos of met hulpmotor
Functie
gebouwd voor de Zuiderzee‑visserij; later recreatieschip
Gebruikers / periodes
1909‑1947 Cornelis Klaassen – visserij; 1947‑1964 Hendrik Klaassen – visserij; daarna diverse particuliere eigenaren (Rademaker, W. de Boer, Harry Smit, Huib Klarenbeek/Elga Zuidema, R.G.N. Overwater, L.R. Timmerman, R. van der Galien, Pils Stofberg) – recreatie; 1986‑2012 Stichting HK21‑86 – recreatie; sinds 2012 Harderwijker Botterstichting – recreatie
Typische Harderwijker botter. Het achterschip werd in de Tweede Wereldoorlog opgeblazen; bij de hellingbeurt van 1946 is het achterschip vernieuwd en de lengte met 1½ m vergroot. Daarmee werd de HK21 een snellere zeiler.
HK 21 – Harderwijker botter
Regio’s: in 1909 op de werf van De Haas in Durgerdam gebouwd; vanaf de oplevering tot 1964 voer de botter voor de familie Klaassen en bleef Harderwijk de thuishaven. Daarna was het schip in gebruik bij particulieren in verschillende plaatsen (Emmeloord, Deventer, Muiden e.d.). Tegenwoordig is de HK 21 terug in Harderwijk en doet mee aan tochten op het Wolderwijd, de Randmeren en het IJsselmeer.
Unieke kenmerken: opdracht was een botter “met een breed plat vlak, onderwater ogend als ware het bijna een pluut l. De HK 21 werd tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd; in 1946 is het achterschip vernieuwd en werd de boot met 1½ m verlengd (van 10,30 naar 11,80 m). Deze verlenging maakte het schip snelle . De combinatie van brede romp en latere verlenging maakt deze botter bijzonder in de Harderwijkse vloot.
Registratienummer: het schip was en is geregistreerd als HK 21; er zijn geen andere visserijnummers bekend