Bottermuseum.nl
  • Bokkingrace 2025
    • Bokkingrace 2025
    • FAQ Bokkingrace 2025
  • Vischafslag
    • Winterspektakel viswedstrijd
    • Vrienden
    • Live stream bottermuseum
    • Botterpraat
    • Gouden Gelderse Roos
    • Geschiedenis visserij
      • Vissersschepen
      • Vistuigen
  • Botterloods
    • Restauratie HK4
  • Arrangementen
    • Botter huren Teamuitje
    • Airbnb reserveren
    • Botter sailing eXperience
    • Botter stadsgids eXperience
    • Verhuur “Bottermuseum”
  • Vloot
    • HK4
    • HK21
    • HK22
    • HK172
  • Vrijwilligers
  • VZVH
    • VZVH Editie nr. 4 Zomer 2024
    • VZVH Editie zomer-2023
    • VZVH Editie nr. 2 Voorjaar 2023-01
    • VZVH Editie nr. 1 Najaar 2022
  • Contact
    • Aanmeldingsformulier vrijwilliger
    • Donatie
    • Sponsors
    • ANBI Botterstichting Harderwijk
    • ANBI Stichting Vischafslag
  • Zoek
  • Menu Menu

Vloot

U bevindt zich hier: Home1 / Vloot

DE VLOOT

De botter is een scheepstype dat vroeger werd gebruikt voor de visserij op de Zuiderzee. Grotendeels uit eikenhout gebouwd en destijds uitsluitend op zeilen voortbewogen.

In het bruine zeil en op het boeisel van het schip voerden de schepen de registratietekens van hun thuishaven. HK staat voor Harderwijk. De HK21, HK22, HK172 en HK4 zijn eigendom van de Harderwijkse Botter Stichting.

HK21

De geschiedenis van de botter HK21 is vooral ook het verhaal de Harderwijkse familie Klaassen die vele jaren met dit schip in de visserij haar brood verdiende. Vanaf haar bouwjaar 1909 tot het jaar 1964 stond de botter op naam van de familie Klaassen en bleef Harderwijk de thuishaven.

Lees verder
De vissersvloot van Harderwijk had in de oorlog veel schade geleden. Voor de voedselvoorziening was het van belang dat er weer snel gevaren en gevist kon worden. Er waren vele gegadigden om gehellingd te worden. De betrokken schippers besloten onderling te loten over de volgorde. De HK21 was in 1946 aan de beurt. Het schip werd op de kleine helling door Piet Engelgeer duchtig onder handen genomen. Behalve een vernieuwd achterschip werd de botter ook met 1½ meter verlengd. In de formulieren van aangifte wijzigt de lengte van 10,30 meter naar 11,80 meter. De vernieuwde HK21 blijkt door zijn verlenging een snellere zeiler te zijn geworden.

HK4

De HK4 is gebouwd in 1923 door Daan Balk in Elburg, naar een model van een Grafhorster kaarpunter, maar dan breder. De afmetingen zijn 7,20 x 2,10.

Het zit tussen een punter en een pluut in, dat is de reden waarom we haar nu een pluunter noemen.

Lees verder
Van Foppen Vastgoed, die de Botter Stichting altijd een warm hart toedraagt, kregen we een tijdelijke ruimte aangeboden waarin we met de HK4 aan het werk konden. Het uit het water halen en het transport en de uiteindelijke te waterlading, is kosteloos verzorgd door de watersportvereniging Flevo, waar we hun zeer dankbaar voor zijn. Ook deze mensen hebben een voorliefde voor authentieke schepen.

HK22

De HK22 is een van de laatste echte Marker botter.

Hij werd in 1889, meer dan honderd jaar geleden, gebouwd op de werf van De Haas in Monnickendam.

De HK22 heeft nog andere nummers gehad, omdat het schip van eigenaar veranderde. Het huidige nummer, HK22 komt van Hendrik Petersen uit Harderwijk. Petersen, ook wel Petje genoemd, heeft ermee gevist tot 1958. De boot van Petje was een begrip in Harderwijk.

Lees verder
Vanuit de visserij werd de HK22 gekocht door studenten. Daarna maakte de botter deel uit van Bob’s rondvaartvloot in Spakenburg. Nol Bruul zeilde met het schip tot 1987 op de kant bij Wanneperveen aan zijn lot werd overgelaten. Toen Piet Muilwijk het schip kocht was er niet veel meer van over. Het hele schip hing met blikken plaatjes aan elkaar. Het schip werd naar Emmen verscheept waar het een intensieve restauratie onderging. Piet en Theo hebben hier in een groenteloods 6 jaar aan de HK22 gebouwd en in 1994 ging het als nieuw te water. De HK22 bevaart nu weer de wateren waar ze een eeuw geleden ook voer. Toen uit pure noodzaak om vis te vangen. Hard werken voor weinig geld. Nu als recreatie, hard werken en veel plezier.

HK172

De HK172 werd eind vorige eeuw gebouwd op de werf van Schepman in Kampen. Onder registratienummer EB28 maakte de botter aanvankelijk deel uit van de Elburger Vissersvloot. Het schip deed in de beginjaren dienst bij de vangst van haring, spiering, ansjovis en bot. Ook werd het uitgerust met een dwarskuil en aalkubben. In 1942 onderging de HK172 een ingrijpende timmerbeurt op de werf van Balk in Elburg.

Lees verder
Het schip bleef tot 1958 als visserijschip in bedrijf. In november van dat jaar werd de botter verscheept naar Zaandam, alwaar hij dienst deed als pleziervaartuig. Sinds 1981 is de HK172 in bezit van de Harderwijkse Botter Stichting. Deze besloot tot grondige renovatie. Sinds eind jaren tachtig bevindt het schip zich weer in originele staat. Met Harderwijk als thuishaven, is de botter weer terug op de eigen vertrouwde Oostwal. Want de voormalige Oostwalvissers – met Harderwijk als dominante havenplaats – pasten voornamelijk dezelfde vistechnieken toe. De visserman van de Oostwal was in de eerste plaats een zeilvisser. Reden waarom hij hoge eisen stelde aan de zeilvaardigheid van de botters, waaronder de HK172.

© Copyright - Bottermuseum.nl
Scroll naar bovenzijde